lördag 27 augusti 2016

Vilken Gud är rätt Gud???




Idag när jag var hemma hos Thomas och skulle hämta en sak kom det tre personer gående uppför vägen, det visade sig att de tillhörde Jehovas Vittne och sökte den som ägde huset. Jag upplyste dem då om att jag kände han som bodde där. De ville ge mig lite information om Gud och Jesus enligt deras version. Jag avböjde dock vänligt men bestämt och talade om för dem att jag inte tror på en Gud utan flera. 

De såg då väldigt frågande ut och undrade om det verkligen stämde. Det finns ju bara en Gud enligt dem och enligt de 10 budorden så ska man bara ha en Gud och den är Den Ende...
De upplyste mig om bibeln och att det bara finns en bibel, men sa jag.. det finns ju en koran, en bibel och alla religioner har sin egen bok. 

För mig finns det flera Gudar, en för varje religion och för varje tro. Det finns över 38 olika religioner och alltså, tror JAG, över 38 olika Gudar. Det jag talade om för Jehovas Vittnen var att för mig finns det flera olika religioner och varje religion har sin profet eller sin Gud. De tittade på mig som om jag vore tokig men då sa jag ganska sakligt att JAG tror att det finns EN Gud och att denna guden är densamma för alla, men med olika namn. Som tex tomten.. han är samma för alla med med olika namn: St Nickolas, Julenissen, Jultomten mm.

Så i min värld finns det en gud för oss alla, fast med olika namn och en bibel också den med olika namn.
Jag tror att alla religionsgrundade krig skulle ta slut om alla tänkte lite som jag. Alla är lika värda och alla är lika i sin religion.

Så tro på vad du vill och vem du vill så länge det är DIN tro och ingen annans.

Kram

Trasselmaja




1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar