måndag 25 april 2016

Lakritsprovning hemmavid.

Jag jobbade som ni nu vet med provningarna av lakrits och öl/vin på festivalen och smakade väl liten bit lakrits/choklad själv medan jag gick runt bland utställarna och minglade lite. Jag passade även på att köpa med mig endel för att kunna ha en egen provsmakning hemma tillsammans med Mary som inte var med så länge. Hon kom ju ner för att titta på Galaxa och sedan drog de ganska snabbt.

Den choklad jag köpte med mig hem var:

kl 12 ligger choklad från Beriksson. Det var prisbelönt choklad och den ljuvaste choklad med havssalt. Även krispig lakrikts med choklad utanpå fanns med och en krämig knapp av choklad.
Kl 3 ligger kola från Gammelstad Knäck & Karamell. Den ljusbruna biten är gräddkola med vanilj och havssalt. Den svarta är super salty salmiak. ( DEN var god!!!) och den lilla skrutte bredvid är chili och lakrits mandel. En enkel och god rostad mandel med chili och lakritssmak.
Kl 6 ligger Nammis härliga, tidigare vinnare av årets lakrits, Djupur, Sterkar Djupur och deras nya satsning Piparmynu Djupur. Alla som alltid lika goda och alltid en vinnare att ha med sig.
Kl 9 ligger Turkisk Peppar från Fazer. Det är klassisk turkisk peppar, Den nya Hot Stone samt Turkiskt peppar-stången. Den blev Marys favorit som trollstav. :-)
I centrum av tallriken ligger de nya chipsen som lanserades i samband med festivalen:
Chipsventure from Finland. Chips med Saltylicorice samt Honeybuttersmak, dvs: saltlakrits och honungssmör-smak. Jag tyckte att de var sådär.. jag vill gärna ha lite mer klassiska chips men det finns säkert någon som tycker om dom.


Den stora kakan längst upp till höger är Omnom chocolate från Reykjavik. Det är choklad med havssalt. Den formligen smälte i munnen och gav verkligen en smak av lite salt som man kan få när man ligger på stranden. De små knappana är mjuk chokladkola och de två paketen i rött och brunt är två prisvinnande praliner med körsbär och lakrits. Upp till vänster ligger en klassisk mörk choklad och de små vita kulorna är kripsig choklad med hetta i. 

Nammi är alltid en vinnare och här ser vi deras nya lansering: Piparmuntu Djupur, den påminner om den klassiska Djupur men med en smak av mint. Fantastiskt god och den som inte tycker om den måste vara galen. De övriga smakerna här är Sterkar Djupur som har ett lager av lakritspulver utanpå och Freju Djupur som är den vinnande lakrits/chokladen sedan några år. 
Alla dessa är "to die for" och är ni i stockholm och kommer över dessa, tveka inte utan KÖP dem omedlebart. Du kommer missa en himmelsk upplevelse om du inte testar dem

Här har vi gräddkola och Super Salty Salmiak som verkligen var supersalt. Gräddkolan blev Marys favorit och den hade en smekande smak av vaniljen och ett litet sting av saltet efteråt. Mandlarna var goda och passar som tillbehör till ett gott vin eller varför inte den lakritsdrink Jennie på Bistro Mamsen lanserade i samband med festivalen. Där kan man även ha de chips vi ser på bilden nedan: lakrits och honungschips. Inte riktigt min grej men det finns nog de som kan komma att uppskatta dessa snacks. Det var en och annan påse som passerade ut genom utgången i helgen.


Återigen en klassisker, lika klassisk som vasaloppet är denna turkiska peppar. Den har funnits sedan jag var liten och under min uppväxt har den varit både godis och smaksättare till drinken. Nu föredrar jag den så naturlig som möjligt och det gäller alla tre sorter. Pinnen fungerade även som trollstav, den har en kärna av min så den svart/vita färgen var mycket populär. Återigen en av Marys favoriter. Hon är rätt kinkig när det gäller godis så detta är ett ganska, för mig, ovanligt val. 


Det var lite kul att kunna ha sin egen provsmakning här hemma tillsammans med Mary och hon säger ärligt vad hon tycker. Nästa år får hon dock följa med mig på en riktig lakritsprovning med inslag av choklad. Då blir det för mig det bästa av tre världar: lakrits, choklad och Mary.
Suss gott så ses vi, Trasselmaja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar