söndag 24 april 2016

Lakritsfestivalen 2016


Även i år har jag fått förmånen att jobba på Lakritsfestivalen. Förrådet som jag i entrénoch välkomna alla men i år jobbar jag med provningsrummet. Jag jobbade tillsammans med underbara Monica och Karina på lördagen och på söndagen jobbade jag med Monica och Annelie. I provningsrummet har men en stund av egen tid i lakritshimlen, det är där alla provsmakningar sker.

Detta året är det
Smaken Lakrits med Dessert utan Gränser
Choklad hjärta lakrits med Beriksen
Öl- och Lakritsprovning med
Bistro Mamsen och Tuija@lakritsfestivalen.se
Samt
Vin- och Lakritsprovning med
Elisabeth Johanson

Jag var själv på öl- och Lakritsprovningen och den var helt fantastisk. Det var allt från vanlig lager till den mörkaste öl som doftade ljuvt av tjära. Kombinationen lakrits och öl var otroligt häftig, helt annorlunda än vad jag tänkt mig.

På festivalen fanns utställare som Johan Bülow, den danske lakritskungen. Där fanns Haupt som skapat en ny chokladboll kallad FIKA, där fanns Nammi med sin isländska lakrits/choklad. Nytt från dem iår var en mintchoklad med lakrits. Den fann Mary mycket god.

Bistro Mamsen var där med sin nyskapade lakritsdrink, det är Jennie som skapat den och i sommar tror jag den kommer bli årets drink. 

Mammsens Liquorazz

2 cl Ljus Bacardi
2 cl Licor 43
1/2 dl frysta hallon
1/2 msk sockerlag
1 cl citronjuice
4 cl tranbärsjuice
1/2 tsk lakritssirap (t ex från Konnerup & Co som består av 100 % lakritsextrakt)
5 cl Ginger Ale
Recept: Jennie Pihl

1. Häll de frysta hallonen i en shaker och muddla dem tillsammans med sockerlagen.
2. Häll över dem i ett lågt drinkglas, fyll på med krossad is.
3. Häll sprit och juice samt lakritssirapen i en shaker och skaka med is och kärlek.
4. Fyll glaset med sil för att separera isbitarna i shakern och toppa sedan glaset med ginger ale.
Garnera förslagsvis med några hallon och en citronmeliss.

Ha en uderbar sommar ni alla och denna kommer jag garanterat dricka i sommar.

Kram

Trasselmaja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar