onsdag 17 februari 2016

Yoga vid feber och infektion i kroppen.

Nu är det exakt en vecka sedan jag började bli förkyld och det har varit en snorig vecka med feber, fyllda bihålor och mycket rossel i lungorna.

Idag googlade jag på yoga + förkylning idag för att kolla lite om man ska yoga när man är sjuk. Det var visst raka motsatsen, att yoga är inga problem men däremot skulle man kanske inte göra det när man har feber. Det är samma sak med all träning, man ska inte träna när man har feber eller en infektion i kroppen. Risken är då att man kan få hjärtmuskelinflammation och DET vill man inte ha. Det är ett högt pris att betala för att se bra ut och risken finns att du tom kan dö av det.

Promenader är att rekommendera, det mår man alltid bra av, men inte någon pulshöjande träning där du anstränger kroppen till det yttersta. Man ska lyssna till sin kropp och ta hand om den, vi får en till skänks när vi föds och den bör vi vårda medan vi lever. När vi dör återgår den till jorden och våra själar vandrar vidare. Så låt fåfängan och envisheten vila lite någon dag eller två.. eller kanske tom en vecka så kroppen hinner ifatt sig själv.

Jag har sedan 1 oktober 2015 varit sjuk i influensa/förkylning inte mindre än tre gånger, dvs 2 månader mellan varje sjukdomsperiod. Visst är det surt och det var inte förrän en av mina elever frågade hur jag har det privat som jag började fundera. Jo men visst, så är det ju.. jag har en lång skilsmässoprocess bakom mig med allt vad det innebär, jag är arbetslös och har flyttat under det sista året. Det är inte så konstigt att jag blivit sjuk... Jag är glad att Mary hållit sig frisk..

Men summan av kardemumman är:

Yoga när du kan så länge du känner att du orkar och inte har feber/infektion i kroppen'
Ta gärna en promenad istället så länge du orkar
Kroppen kan reagera på psykiska/fysiska förändringar, dvs ev flytt, mycket bråk mm, med sjukdomar och infektioner.
Lyssna på kroppen och säg nej till det som är roligt också, DU måste vila.

Sköt om er och drick gärna en spirulinadryck med ingerfära i. Jag har aldrig tyckt om det men det var en James som rekommenderade det så då var jag tvungen att testa, riktig gott :-)

Kram

Trasselmaja


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar