söndag 14 februari 2016

Flyktingkrisen i ett barns ögon..



Imorse att vi och lyssnade till radion till frukosten som vi alltid gör och på nyheterna berättade de om asylboendet i Söderhamn där det varit bråk och folk blivit skadade i bråk.
Mary frågade då varför de bråkar.. ja, vad ska jag säga som mamma? Jag fick sägs som det var att de har olika åsikter och kommer från en väldigt våldsam tillvaro med krig och fattigdom. 
Då tittar hon på mig och säger: men varför måste de komma hit då? ( DÄR kände jag en oro komma krypande)
Jag frågade lite försiktigt varför de inte fick komma hit och var de skulle ta vägen, för de kan ju inte åka hem.
Då svarar min underbara dotter: De kan väl åka till Danmark och när de blivit snälla igen kan de komma tillbaka.  Då får de bo här hur länge de vill, bara de är snälla.
Det är min dotter med ett hjärta av guld och en rättvis tankegång. Jag älskar henne så oerhört mycket.
Mary, du är min skatt.. mitt allt. Mamma älskar dig härifrån till evigheten <3
Trasselmaja

1 kommentar:

  1. Barn har så kloka tankar ibland!
    Här hemma kollar barnen både på Lilla Aktuellt och på vanliga nyhetssändningarna. Vi pratar om det som visas och är ärliga hela vägen. Det leder till vidare frågor ibland men då svarar vi. När det gäller flyktingarna har det blivit mycket prat om hur och varför dom kommer. Och varför folk inte vill ha hit dom. Vi har pratat mycket om det men det är nog för att min morfar kom hit som krigsflykting under andra världskriget. Så vi har alltid pratat om sånt till viss del..

    Hmm... Känns som det blev en massa svammel nu.. ;) Hoppas ni får en fin dag idag!

    SvaraRadera