lördag 23 januari 2016

Jag och Sherlock..

Ikväll blev det en dejt med Mr Holmes, Sherlock Holmes. Jag har alltid gillat den nyfikenhet och intelligens han har, ända sedan jag var liten har jag varit fascinerad av honom och Dr Watson.
Det jag såg ikväll var den sista i raden av filmer med Benedict Cumberbatch och Martin Freeman.
Att vara så överintelligent och ha den skärpta hjärnan måste vara jobbigt. Han ser allt och hör allt, uppmärksammar allt och ingenting undgår honom.

Sir Arthur Conan Doyle var verkligen en smart och fantasifull författare som kunde hitta på allt detta och sedan få oss att läsa om detta geni i evigheter. Tänk att vara så cynisk och smart, gud vad man skulle spara hjärta och smärta :-)

Den första jag såg var, för mig, den klassiska med Jeremy Brett. Med den finess han spelade fiol och styrde.. åh, jag var jätteimponerad och älskade att sitta och titta på kvällarna. Naturligtvis är Robert Downey Jr och Cumberbatch också jättebra i sina roller men på något sätt är det lite för mycket ibland. Jag föredrar nog den gamla klassiska Holmes. Före mobiltelefonerna och datorernas tid.

Jag kan varmt rekommendera er att se filmerna och även serien Elementary, den går på tv4 och är en form av Sherlock Holmes som utspelar sig i USA. För det är ju så.. att all sherlock är mer eller mindre sevärd och bra.

Nu ska jag se Robert Downey Jr i A game of Shadows. :-) Bättre kväll kan man inte ha.

Natti

Trasselmaja

1 kommentar:

  1. Nja, jag tycker nog att Ture Sventon är betydligt bättre än Schöörlock Hållms!
    PUSS//Syster yster

    SvaraRadera