söndag 1 november 2015

Vad händer sedan???


Som hela världen vet så är det alla helgons dag idag och det har vi firat med tårta och lite godis. Men det viktigaste har varit att vi varit vid graven till min farmor och farfar. De gick bort 1998 och 2001 så det är några år sedan, men trots det så saknar jag dom jättemycket och önskar att jag tagit mer vara på tiden som jag hade dom här.

Det är ju ändå så att så länge man pratar om sina kära som gått bort lever de kvar, men en tanke slog mig idag när vi stod där.. jag, Mary, mamma och T. Hur är det när mina föräldrar gått bort och ingen grav finns kvar. Vad händer då?

Att inte ha en grav att gå till är för mig helt främmande, men vi har pratat lite om döden och hur det kommer bli sedan iom att pappa var så dålig i våras. Då blev det mycket prat om döden och hur man vill att ens begravning ska gå till. Då pratade även pappa om att han skulle ta bort graven och låta den gå till någon annan.. Idag insåg jag att hela min släkthistoria på pappas sida ligger i den graven, det är nämligen en familjegrav och vad händer när den är borta? Det kändes jättekonstigt att veta att en vacker dag är den borta och vart finns min historia då??

Jag köpte tre röda rosor och granris för att lägga på graven samt ett hjärtljus att tända. Jag vill inte köpa de klassiska gravdekorationerna för på något sätt försvinner de i mängden. Visst blev det vackert? Mamma har själv gjutit ängeln som ligger där och tände även hon ett ljus. Hon tar hand om graven efter bästa förmåga, det är ingen annan som gör det iom att pappa inga syskon har och alla syskon till farmor och farfar är borta sedan länge.

Hoppas ni haft en fin helg och kram till er alla.

Trasselmaja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar