fredag 4 september 2015

Att finnas kvar vid skilsmässan

Familjen Asada...

När man skiljer sig så bryter man upp en familj, en enhet som funnits kanske i många år och som består av flera individer. Inte bara barn och föräldrar utan även mor- och farföräldrar, mostrar, fastrar, farbröder, morbröder och kusiner. Hur blir det när man skiljer sig från varandra? Skiljer man sig även från dem då eller finns de kvar i nätverket som de varit förut eller försvinner de? Jag vill ha kvar mina svärföräldrar och min svägerska i mitt liv. De har stor betydelse för Mary och även för mig. Jag har även en svåger som jag tyvärr inte har så bra kontakt med, vilket jag tycker är jättetråkigt både för min och Marys skull. Jag önskar att vi hade haft bättre kontakt så hon kunde träffat sina kusiner mer.

Det är ju upp till mig som förälder att ta kontakt och jag känner att jag har försökt men inte vet riktigt hur jag ska nå fram. Visst är valet mitt att bryta upp men ska min dotter drabbas för det?
Hon är ju oskyldig och vill ha mer kontakt med sina kusiner och sin pappas syskon, de är viktiga personer för henne och hon pratar mycket om dom.

Det känns ibland som om att hon straffas för att för att jag tagit beslutet att lämna och bryta upp. Det tog mig många år av tankar och funderingar, många timmar av ångest och våndan.. Jag kände dock till slut att det bar det bästa beslutet att ta för allas skull. Dock är det så att hon behöver sin familj lika mycket nu som då, om inte mer nu.

Det är klart att hon påverkas och är lite orolig som alla barn vid en skilsmässa, jag tror dock att våran raka kommunikation med varandra gör att hon förstår och känner sig lite bättre till mods och kanske förstår vad som händer och känner att hon kan prata med oss om allt hon undrar.
Mary är en smart liten tjej och vet att fråga om det är något, det är jag väldigt glad över..

Kram så länge

Trasselmaja

7 kommentarer:

  1. Det är ä en din x makes skyldighet att se till att relationerna fungerar mellan er och sina släktingar.
    Jag har kontakt med min Xmakes familj fortfarande. Jag är fortfarande "moster" till hans systers barn och försöker träffa dem så ofta jag kan. Även hans bror och svägerska besöks. Hans föräldrar träffar jag på släktsammankomster ihop med min nya make. Jag skilde mig från honom ...inte dom. 😊
    Visst hjälper det om du bjuder in när M fyller år osv. Och jag hoppas dom bjuder er.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så är det ju. De vuxna måste ta sitt ansvar för barnens skull. Kram

      Radera
  2. Ja man kunde bara önska att det skulle fungera :( Här ser jag inte fram emot det :( Det finns så många sorger och så mycket ouppklarade händelser här mellan oss.
    Jag bara vet och tror och hoppas att EN dag ska det gå bra igen <3 Jag vill honom verkligen inget ont!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet inte än hur det kommer gå. T och jag har en mycket bra relation och är väldigt bra vänner, det är lite värre med resten av familjen. de vet jag inte vart jag har dem. Det finns ingen man vill något ont, även om skilsmässa är jobbigt så finns det alltid kärlek i grunden..har man barn ihop finns det alltid en grund. Kramar i massor...

      Radera
  3. Finns det "bra" skilsmässor?
    Ja, det gör det faktiskt!
    De bra skilsmässorna är de som _inte_ blandar in barnet/barnen i familjen!
    Det är när föräldrarna och släkten runt omkring behandlar alla barnen i familjen/släkten precis som innan skilsmässan. Det är även när föräldrarna faktiskt kan vara goda vänner och komma överens efter "definitivt faktum" att de inte längre är gifta. Det är föräldrarna som skiljer sig inte barnet/barnen.
    Mitt hjärta brister när jag ser barn som plötsligt behandlas annorlunda bara för att föräldrarna inte längre är gifta och inte längre bor i hop. Ett barn är aldrig skyldig till en skilsmässa!

    KRAAAAM! //Syster Yster!

    SvaraRadera