måndag 3 augusti 2015

Hur ska jag få odjuret att städa?

Jag har ett litet odjur hemma, ca 8 år och ungefär sisådär lagom lång för att kunna tas för en skolflicka i 2:an. Men hon är ett litet odjur nu när det är sommarlov.. jag förstår inte. Samma dag som skolan slutade och sommarlovet började såg jag en liten förändring, latheten som kom smygande och de sena kvällarna som kröp fram ur sina hålor och sist men inte minst.. alla förbannade "myskvällar" som man måste ha var och varannan dag bara för att alla andra har det.

Men nu till mitt problem här hemma: HUR FÅR JAG ODJURET ATT STÄDA SITT RUM????

Det ser ut som en tromb har farit fram och att allt som stod ivägen har blåst omkull. Hade det vart en liten by skulle katastrofläge utlysts och det hade varit förbjudet att vistas i närheten, åtminstone de närmasta 5 kilometerna. Men nu är det hennes rum i min lägenhet som ligger vägg i vägg med mitt sovrum, så varför städar aldrig det lilla monstret???

En synpunkt hon har när jag påpekar att det ska städas är att "det kan ju du som är mamma göra" eller att "du har ju jobbat i hemtjänsten så du kan ju det här med städning" Jag smäller av!!!
Hur har jag fostrat detdär lilla monstret egentligen??

Ok, jag kan köpa att jag en och annan gång överraska henne med att städa när hon är bortrest, det gjorde min mamma när jag var liten och det var SPECIELLT att komma hem till ett nystädat och rent rum. Men att få ha diskussioner varje gång och en rad förhandlingar är rent ut sagt skit att hålla på med.

Nu har Mary förhandlat med mig i 3 timmar för att slippa städa, så nu skiter jag i hennes rum. Det är enklare att stänga dörren så får hon upptäcka smutsen och griseriet själv.

Kram och Natti

Trasselmaja

1 kommentar:

  1. "Hur har jag fostrat det där lilla monstret egentligen??"
    1 - Ni har varit två om att fostra - på två olika sätt.
    Inte konstigt om hon blir förvirrad och åberopar "hemtjänstkortet" :D
    2 - Hon är ooootroligt smart och har stooora öron, dvs hör allt som hon inte ska höra och använder sig av det när man minst anar det = fostrar sig själv! ;)

    Mitt råd är (innan du gör som vår kära mor gjorde med antingen säck eller kartong)
    Ta fram en stor flyttlåda och en sopsäck, säg till henne att "Nu ska vi två, tillsammans, gå igenom dina saker och sortera upp dem i tre olika 'avdelningar'. Det som är trasigt/inte används lägger vi i säcken, det som du inte vill ha kvar men andra barn kan leka med lägger vi i lådan och det som du vill ha kvar och vill använda själv lägger du på sin plats här i rummet.
    Låt det ta en hel helg, en hel vecka om det så behövs, låt det ta tid... det önskar jag att jag gjort med mina barn. ;)
    Jag menar - se bara på "räven", din guddotter, hon om någon vet hur man "icke-städar" sitt rum!!

    Kram och ha tålamod! //syster yster

    SvaraRadera