torsdag 9 juli 2015

Min stora sorg

Jag fick min älskade dotter Mary när jag var 33 år. Hon är idag sju, fyller åtta i september och förgyller verkligen min vardag. Jag trodde aldrig att det kunde vara så underbart att vara förälder.

Det fanns dock en tid då jag inte trodde jag skulle kunna få barn och om jag fick.. skulle jag bli en bra mamma??? Jag har ett väldigt brokigt förflutet och när jag märkte att jag var gravid med Mary var min första tanke : Hur kommer detta gå? Tänk om jag inte klarat detta?

Nu VET jag ju att jag fixade detta och fortfarande fixar detta med föräldraskap, jag är ju värsta coolaste morsan i Marys ögon och det är det bästa betyg jag kan få. Men det är en sak som tynger mig och det är en stor sorg för både mig och Mary, att hon inga syskon får.
Hon vill så innerligt gärna ha en lillasyster eller en lillebror. Vännerna runt omkring får syskon och som alla barn jämför hon sig med dem och undrar stilla varför hon inte får några. Hur förklarar jag på bästa sätt att jag inga fler barn kan få?? "Storken tog semester" eller "Äggen är slut i korgen".....

Efter att ha pratat med fler som har ett barn har jag förstått att detta är en period som alla ensambarn går igenom, det gäller bara för mig som förälder att förstå och möta de frågor och den sorg som ev kan finnas där. Detta försvinner tydligen successivt och ersätts i de flesta fall av en acceptans att vara själv och fördelarna kommer fram. Men det känns så tufft just nu när hon är mitt upp i detta. Mitt lilla hjärtegryn och ögonsten. Jag hoppas verkligen denna period går fort...

Kram och natti

Trasselmaja

4 kommentarer:

  1. Chansen är ju stor att hon kommer att få bonussyskon i framtiden och det är lika mycket värt för dem!
    Kram till er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Annelie, jag hoppas verkligen det. En stor familj är ju det alla barn drömmer om :) kram

      Radera
  2. Mary är en fantastisk extrasyster till Ylva. <3 Jag är säker på att hon tycker Ylva är superjobbig ibland, såsom storasyskon gör.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är så gullig Marie. Ja, ni är så gulliga hela familjen och ni har verkligen en speciell plats i våra hjärtan och liv. Kram

      Radera