onsdag 15 juli 2015

Hur snart ska man berätta för barnen?

Jag och L pratade igår om när man ska berätta för barnen att man träffat en ny man/kvinna? Det är en svår fråga iom att det finns barn som är inblande. Jag tycker det är en ganska intressant fråga..

I dagsläget hänger jag lite med en kille X som jag trivs med. Vi har kul ihop men frågan är när och om jag bör berätta för Mary om honom. Igår när vi var hemma så berättade jag lite att jag känner en kille som jag hittar på saker med ibland, som en kompis. För tjejer och killar KAN ju vara vänner.

Den reaktion jag fick hade jag ju inte väntat mig, det enda hon frågade var: Mamma, hur länge har du lurat mig?  Öhhhh..... vad fan skulle jag säga... Jag måste sett ut som en fågelholk. Det enda hon var sur över var att jag inte sagt något tidigare, men jag ville ju inte eftersom hon är ju bara ett barn. Jag vill inte blanda in henne för mycket. Men sen ville hon veta vem han är och hur han är och om han skulle komma hem till oss. 10 000 frågor utan direkta svar....

Så då är frågan igen: NÄR ska man berätta för barnen och NÄR ska man introducera den nya mannen/kvinnan i barnens liv. Det finns de som träffar en man/kvinna och direkt presenterar dem för barnen. Sen så finns de dem som aldrig vill berätta för barnen att man träffat någon, även om det är uppenbart och väldigt tydligt. En man jag känner har presenterat 5 olika kvinnor för sina barn under det sista året medan en kvinna jag känner presenterat en man på 6 år. Det folk reagerat på är att HON presenterat EN man men inte att HAN presenterat 5 kvinnor.. 

Det verkar som att folk hängde upp sig på att hon träffat en annan, inte att hon föredrog att presentera en man som kom att stanna i deras liv under flera år. I mannens fall, där ingen reagerade, kom och gick kvinnorna som genom en svängdörr. Vad ger det barnen för bild av relationer?

Så åter till min fråga.. NÄR ska man berätta för barnen att man träffat en ny man/kvinna?

Jag tror att man ska låta det gå ett bra tag.. kanske runt 6-7 månader och sedan kan man låta den nya träffa barnen på en offentlig plats tex Skansen, Gröna Lund, Liseberg eller något liknande så man kan hitta på något kul samtidigt. Vidare så anser jag att man tydligt ska visa barnen att de fortfarande kommer i första hand, att de fortfarande är det viktigaste i livet plus att man tydligt ska förklara att denna nya man/kvinna kommer INTE bli en ny pappa eller mamma. För det tror jag är den största skräcken för ett barn, att komma i andrahand och få en ny förälder. Kanske har det varit så att man som förälder levt själv i många år och helt plötsligt kommer något som inkräktar i ens liv. Inte så populärt.

Dessutom är det ju så att barnen har ju ett samvete som heter duga. Mary har jättedåligt samvete gentemot Thomas när hon ska vara hos mig och när hon är hos Thomas har hon dåligt samvete gentemot mig. Jag har verkligen försökt få henne att förstå innebörden av att vara varannanveckasbarn, att hon inte ska ha dåligt samvete för att jag och pappa inte kan bo ihop längre och att det definitivt inte är hennes fel. Hennes dåliga samvete ligger dock i att hon tycker synd om oss när vi är själva hemma. Hon är så söt min lilla snutta <3

Det är mycket att tänka på när man har barn och livet går vidare. Undrar om man någonsin blir klok på funderingarna...

Natti och kram

Trasselmaja

2 kommentarer:

  1. Härlig dotter du har :)

    Jag tror på magkänslan. Men visst är det märkligt att allt är så mkt mer "ok" fortfarande 2015 när det gäller män... suck!
    Sen är det nog vi vuxna som gör en mycket större sak av sånt här än vad barn gör. (tror jag?)

    Det kanske ska vara lite mer "Hej på dig, det här är en kompis som jag tycker väldigt mycket om, jag vet inte om vi är kära, men det kanske vi blir... just nu är vi mycket nära vänner och tycker om att göra saker tillsammans, vill du hänga med oss?"

    Nej jag vet inte :) Men jag tror som sagt var på sunt förnuft och magkänsla :) Man vet ju om det är en K.K eller om det är någon man skulle kunna tänka sig att ha hem på middag.... eller bio... eller om det bara är en "du får komma när barnen är borta" :D

    Kram och ha det bäst, för det är du värd!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur Ewa... vissa saker med könsrollerna förändras aldrig. 😂 Magkänslan är alltid ett säkert kort, ska köra på det ;) kramar i massor

      Radera