tisdag 14 juli 2015

Astrid Lindgrens värld

I fredags packade vi bilen och åkte mot Småland på en tälthelg vid Astrid Lindgrens värld. Mary har varit där en gång tidigare men det var för några år sedan och vi kände att det var dags för ett nytt besök iom att de hade tema Astrid Lindgren på skolan i våras.
Hursomhelst så hade vi bokat plats på campingen som ligger 250 m från parken och jag tyckte den var perfekt. Bra lekplats och hyfsat fräscha duschar som dessutom var gratis.
När vi kom i fredags började vi böka med tältet och jag fick mig ett och annat gott skratt. Sen var det att blåsa upp madrasser och käka kvällsmat. Jag och Mary tog dessutom en liten promenad på campingen för att kolla lekplatsen som blev en stor besvikelse. Mary ville inte vara kvar utan åka till Malmö, den campingen har en riktigt fin lekplats. 



Mary tankar energi i mamma, stor blir liten i Nils Karlssons Pysslings värld och Två busar på hustaket.
På lördagen vaknade jag tidigt och upptäckte att ALL luft pyst ut ur luftmadrassen, så jag och Mary sov direkt på tältduken i princip. Snacka om att ligga håårt.. hahaha...
Men det var upp och skutta, frulle och en snabb dusch.. nu väntade ju Astrid Lindgrens Värld med allt vad den innebar. Jag och Mary var väldigt förväntansfulla, sist vi var här var ju Mary för lite. En fundering jag hade var om hon var för gammal nu. Men ja, det märkte vi ganska snabbt att hon var nog lite för stor... ;(
Det roligaste tyckte Mary var Nils Karlssons Pysslings värld och hinderbanan som gick runt endel av parken. Vi började med att gå runt och kolla läget för att se vad som fanns och vilka föreställningar som skulle framföras. Bröderna Lejonhjärta som ligger Mary varmt om hjärtat hade stängt sin del av parken för underhåll och skulle inte öppna förrän nästa år. Hade jag vetat det så skulle jag nog inte åkt dit för hon blev riktigt besviken, ingen info alls på hemsidan om att det var stängt. 

Stora böcker med originaltext från Astrids stenografi och små bänkar fanns där. Jag hittade min fina bil som jag önskade mig, Lottas pappas gamla bil iockförsig, men den funkar. Här står Mary i ett av alla små krypin som fanns för små och stora. Jag testade krypa in men fastnade med röven... :-(



Men visst var det kul att gå omkring och kika på alla småhus och världar de byggt upp. Där fanns ju Lotta på Bråkmakargatan och Tant Bergs Hus. Där fanns Mattisborgen och Körsbärsdalen som vi precis läst om. Här på Astrid Lindgrens Värld finns alla hennes figurer och massor av annat kul samt att äta. Vi valde att äta pannkaksbuffé på ett mysigt ställe. Det kostade 75 kronor per vuxen och 55 för barn och då fick man verkligen äta hur mycket man ville.
Det fanns även blåbärssylt, körsbärssylt, jordgubbssylt, glass och grädde samt strössel och topping om man ville ha det på pannkisarna. Jag nöjde mig med att smaka på körsbärssylten och lite blåbärssylt. Måste ju tänka på figuren.. hahaha

En dag räckte gott och väl för oss och vi kände att vi hade sett allt efter några timmar bara. Mary ville gå tillbaka till campingen och väl där så tog vi en fika och däckade på sovsäckarna någon timme. Det tar på krafterna att springa omkring och jaga sagofigurer.

Har man mindre barn kan jag varmt rekommendera ALV som utflyktsmål och även campingen är att rekommendera om man vill stanna kvar. Det är mycket barn där i alla åldrar och faciliteterna är fräscha. Det kostar inget att duscha eller att använda köket som på andra ställen utan allt är gratis. Vill man spela minigolf finns även den möjligheten, 20 för barn och 40 för vuxna. 

Vi har gjort vårat där nu och nästa gång drar jag med Mary till fjälls istället. Det kan hon behöva tror jag, en klassisk fjällsemester sommartid med mygg och fjällharar.. hahaha...

Kram och ha en bra sommar

Trasselmaja






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar