fredag 13 februari 2015

Finns det någon Mr Right??

När jag och L satt och åt frukost imorse började vi prata om det finns något som heter "den rätte" eller mannen/kvinnan i ens liv. OM den där personen man lever med är den man ska leva med tills man dör.

När vi var yngre drömde vi alltid om den rätte och han skulle ha ett fint jobb och komma från rätt familj och ja.. de där ytliga sakerna var SÅ viktiga. Nu när vi är runt de 40 inser man att det var inte så viktigt utan mer de inre egenskaperna hos vederbörande och hur han/ hon får oss att känna. Jag kan ibland tänka på Sex and The City där Mr Big är "den rätte" för Carrie. De kämpar förtvivlat för att få ihop livet och träffar andra, Mr Big gifter sig med en annan kvinna men till syvende och sist är det ändå Carrie som är hans drömkvinna. På något sätt tror jag faktiskt att det är så, man har en människa som är ens soulmate och som man alltid kommer känna något speciellt för.. vad som än händer.

DET tror jag är den rätte i livet. 

Varje år slutar ca 20 000 äktenskap i skilsmässa, DE hade uppenbarligen inte träffat den rätte. Men varför gifter man sig om man ändå skiljer sig efter drygt 11 år, för det är den genomsnittliga tiden man är gift innan skilsmässan. Tar man för lätt på äktenskapet och ger upp för snabbt??
Jag funderar ibland på om det inte vore bättre att det gjordes tester och man fick gifta sig för en billigare summa. Idag kostar det allt från 10 000 till hur mycket som helst att gifta sig, men det kostar "bara" 900 kr att skilja sig. Varför vänder man inte på det och höjer summan för skilsmässa till 100 000, då tänker man nog igenom noggrannare innan man skriver under pappret från skatteverket.

Hur ska jag kunna lära min dotter att ta vara på sitt förhållande och sin kärlek när statistiken för skilsmässor ökar år för år? Kommer hon hitta sin Mr Right när hon är i sina 25 år eller kommer det ta lika lång tid för henne och år av sökande, som det gjorde för mig innan jag fattade att han fanns mitt framför näsan på mig.

Nä, jag får nog helt enkelt luta mig tillbaka och se tiden an. Låta Mary göra sina misstag och tänka tillbaka på mina egna i lugn och ro. Jag kan aldrig få dem ogjorda men jag kan försöka rätta till dem innan det är försent..


Kram och kärlek till er.

Trasselmaja.

Mr and Mrs Right??

2 kommentarer:

  1. Men vad har hänt där i Göteborg egentligen???

    SvaraRadera
  2. Jag tror på kärleken...
    Kärleken är evig, men föremålen växlar :)))
    Kram Maya

    SvaraRadera