onsdag 7 januari 2015

Tiden räcker inte..

Att det skulle bli intensivt hade jag förstått, men inte SÅHÄR intensivt :) Sitter på tåget dag 3 och får göra min dagboksblogg på vägen in till lektionen. Igår hade vi eget pass fram till 10 då Madeleine gick igenom Suryanamaskar, solhälsningen, tillsammans med oss.

Det är en bra yogaövning som får hela kroppen att slappna av och efteråt mår du hur bra som helst, redo för nya tag i vardagen. Mitt problem i dagsläget är när jag ska göra Adho Muhka Svanasana, det uppånervända V:et. Då är jag ff lite kutryggig :(

Jag gjorde iofs Suryanamaskara igår när jag kom hem på kvällen och det blev bättre efter några gånger. Min favorit är dock Vinyasa, en mellanövning där man sitter med korslagda ben, hoppar bak med fötterna gör först en Chaturanga Dansasana går över till Urdhva Mukha. Vidare med en Adho Muhka Svadasana och hoppar sedan fram med fötterna till sittande läge igen.

Detta är en bra övning mellan de övriga yogaövningarna då du behåller värmen i kroppen och flödet mellan övningarna.

Efter lunch fortsatte vi med Suryanamaskara och vidare med Filosofen P Jois 8 grenar.  Det är 8 länkar för att bli enig med det universella. Yoga är inte bara teknik utan även väldigt mycket filosofi. De 8 länkarna är:

YAMAS: etiskta observationer
NIYAMAS: självobservation
ANSANAS: kroppsställningar
PRANAYAMA: observera din andning
PRATYAHATA: kontrollera dina sinnen
DHARANA: betraktande
DHYANA: meditation
SAMADHI: absorbtion in i universum.

Målet med alla 8 länkarna (ashtanga) är yoga (förening med universum). För mig som är så stressad är detta en fantastisk livsstil. För det är vad det är, en livsstil. Det är inte bara en grej man gör en gång i v lite då och då utan detta görs varje dag och jag kan livs dig att du direkt kommer märka en stor skillnad inte bara i kroppen utan även i hjärtat och hjärnan.

Jag är så glad att jag får gå denna utbildning och att jag sedan kan dela med mig av allt detta underbara.

Namaste

Trasselmaja

1 kommentar:

  1. Förlåt om jag frågar men... är du säker på att du kommer ha tungan rätt i mun efter detta? Jag både slår knut på och vrickar min tunga när jag försöker uttala de olika orden. :D

    Fortsätt slå knut på dig själv så ska du se att du löser det mesta! KRAM på dig min älskade lillasyster!

    SvaraRadera