lördag 3 januari 2015

Svett, skratt och Curves

Jag var idag på Curves i Tumba och rackarns vad jag fick jobba. Det var tredje dagen denna veckan och nu ska jag göra ett uppehåll på en månad. Så det var med lite sorg som jag gick där ifrån :'-(


Incheckningsbrickan tillsammans med info om Curves.


För er som inte vet vad Curves är så ska jag berätta lite. Curves är för kvinnor av kvinnor. Den första klubben öppnade 1992 som en speciell viktminskning- och hälsoklubb för kvinnor.

Jag går i Tumba som är helt fantastikt. Min inskrivning var i början av december och jag fick träffa Susanne som äger det och är högsta hönset. Hon mätte mig och vägde mig, detta för att kunna jämföra med den uppföljning man gör efter runt 4 veckors träning. Vidare fick jag mitt avtal och lite information om träningsformen och ett pass med personlig tränare.

Träningsarmband som visar hur van du är samt lite
träningsbilder på mig och Marlene.
Curves Tumba öppnade 10 januari 2011 och firar således 4 års jubileum nästa lördag. De har öppet mellan 8:00 till 15:00 och du är hjärtligt välkommen. Då har de öppet hus hela dagen där du bla kan titta på lokalerna, lyssna till föreläsningar eller skriva in dig för träning. Hos Susanne blir man alltid glad av att träffa tjejerna och det är alltid någon som sitter ner och pratar lite och Susanne tar sig alltid tid för dig. Det är en otrolig känsla att komma dit.


Varför Curves??

Det är speciellt inriktat på kvinnor. Hos Susanne finns kvinnor i alla åldrar, den äldsta är 83 år och den yngsta är 14. Det är alltså ett åldersspann på 70!! år.

Du tränar styrka och kondition i kombination och det känns direkt.

Det är cirkelträning där alla ser varandra och umgås samtidigt.

Detta är ett ställe för kvinnor att vara sig själva och slappna av i sin träning.

Du tränar snabbt, säkert och det är roligt. Det finns alltid personal på plats, men även dina träningskompisar ser dig och pushar dig.

Det tar bara 30 min, 3-4 ggr i veckan. Du ger alltså din hälsa totalt 90 min av hela din vecka.


Sen tränar vi efter de 3 N:a....

NO MEN   NO MIRRORS   NO MAKEUP

Som jag nämnde tidigare är träningsmetoden cirkelträning, detta betyder att träningsredskapen står i en cirkel med en avslappningsplatta mellan varje redskap. Du börjar med 30 sekunder på platta där man låter musklerna värmas upp lite och sedan går man vidare till nästa station som är ett träningsredskap där man tränar i 30 sekunder.
Denna träning tar totalt 30 minuter då du kör två varv + 2 maskiner och 2 plattor. Detta är för att kroppen ska få en möjlighet att varva ner. Det första varvet kör du lite lugnare och det andra varvet kör du lite mer tufft. Det är därför viktigt att du kör de 2 sista maskinerna och plattorna.

Jag kan varmt rekommendera Curves som träningsform och jag hoppas att jag får träffa någon av er läsare där.

Kram Trasselmaja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar