fredag 12 december 2014

Att vara ensam

Jag har "bara" ett barn, Mary, och får ibland frågan om jag inte vill ha fler. Nej! Är svaret på den frågan.  Jag vill INTE ha fler barn, jag kan inte heller få fler barn. När jag fick Mary hade jag en tanke på att skaffa fler men med tiden kändes det rätt bekvämt med bara ett.

Vi försökte under en viss tid få ett syskon men när det inte blev något började vi undra och kontaktade både Mama Mia och Stockholms Fertilitetsklinik. En massa prover togs och de visade egentligen bara det jag redan visste... att mina ägg inte är kompatibla med mina slemhinnor. Så kort och gott... jag kan inte få fler barn.

Med det beskedet i bakgrunden har jag accepterat och insett att det är skönt att bara ha ett barn.

Jag har vänner med flera barn, och visst att de är jättegulliga  när de är små men det är så skönt när jag kommer hem och slänger mig i soffan med Mary och kollar på tv. Bara hon och jag....

Som ensambarn blir naturligtvis Mary väldigt bortskämd, speciellt i andras ögon. Det finns tillfällen när jag fått höra att hon bara får och får utan att göra något för att förtjäna något. Men vafan, när ungen väljer ett par lovikkavantar istället för godis som belöning.. då vet man att man gjort rätt.

En annan fördel är att jag kan ge Mary mer ekonomiskt än om jag hade haft två. Jag kan låta henne rida, gå på simning och fortfarande har vi råd att åka på någon form av semester. Dessutom kan jag spara åt henne på ett sparkonto till hon blir vuxen.

Men visst vill hon ibland ha syskon, men jag tror dock att hon har det bättre som det är nu. Hon får hålla tillgodo med sina kusiner och vänner istället .

Kram Trasselmaja

1 kommentar:

  1. Du är en underbar mamma åt Mary, hon kunde inte gjort ett bättre val! <3
    Stå på dig och låt ungen välja lovikavantar istället för godis!
    Du är starkare än du tror!
    KRAAAAM!!!

    SvaraRadera