söndag 5 oktober 2014

Lilla bloggdagen - Fotoevent, del 1

Idag var höstens stora event för oss bloggerskor som är fotointresserade. Det var lilla bloggdagen - Foto som arrangerades av Marlene och Annelie ute på Sundby Gård i Haninge.

Jag hämtade Sofie tidigt och vi gav oss iväg mot Haninge, på vägen hämtade vi upp Nadja och Anna vid Flemmingsbergs station och vi fräste iväg mot Sundby Gård. Väl där hann vi hälsa på alla goa tjejer och mingla lite innan eventet började. Sundby Gård ligger så oerhört vackert precis vid en sjö och även om det var lite mulet så var miljön vacker och inbjudande.

Vid 10 började eventet och det var jättefin bordsplacering med en vas från Living and room vid varje plats, Goodiebagsen, ja.. det var 3 proppfulla påsar, de stod vid våra platser när vi kom och tanken var att vi skulle fota allt som låg i.

Thorleif, Tolla, som är proffsfotograf gick igenom kameran och dess funktioner och visade alla rätt och fel som man kan göra vid fotografering. Jag trodde att det bara var att klicka och vara glad, men så var inte fallet.
Nä, man ska tänka på slutartid, ISO- siffror och ljuset, autofokus eller inte autofokus...ja, en hel vetenskap. Det finns ju en rad olika objektiv och alla fyller en viss funktion. Jag har en Nikon D300 som jag inte använt så mycket tidigare, men nu var det alltså dags.

Hur illa kunde det bli?? Jo, det kunde bli riktig illa.... Här ser ni hur jag slarvat med inställningarna och då blev fotot jättemörkt.


 Men efter en förmiddag med Thorleif så vart resultatet mycket bättre. Jag lärde mig att inomhus är det bäst med lågt ISO och utomhus kan man testa sig fram. Jag vet inte vad ni tycker om bilderna men jag är rätt nöjd. Tänkte kolla om jag kunde få någon timme extra för att lära mig mer. Jag tycker ju att det är vansinnigt kul med foto och vill lära mig allt.



Detta är en av de första bilderna tagna idag, Det är med mitt lilla objektiv och jag blev ganska nöjd. Fokus på rönnbären och lite dimmigt i bakgrunden, såsom jag vill ha den.


Här har jag lågt ISO för att få längre slutartid, då blir det ljusare och mer tid.


Detta är en av mina favoritbilder jag tog idag, jag vet inte varför men det är för mig ganska mycket känsla i den. Nu är ju vissa  objekt lättare att fotografera och få fram känslan i så det ligger inte bara hos fotografen.

Våra tre goodiebags innehöll vansinnigt mycket roligt och jag kan inte förstå hur jag fick med allt på en bild. Vi fick allt från biobiljett och teaterbiljett till tvål och toalettpapper. De sponsorer som var med är:


Företag
# Insgram
By Margarete
#bymargarete
Plackers
#plackers
Smiling Cashew
#smilingcashew
De Bron
#debron
Forever
#sannhälsa
Kronfågel
#kronfågel
Waboba
#waboba
Leksandsbröd
#leksandknäcke
Viktväktarna
#viktväktarna
Foto
#tidningenfoto
Desenio
#desenio
Lustjakt
#lustjakt
Nordisk Film
#nordiskfilm
Tallink
#tallinksilja
Curves
#curvestumba
Mathem
#mathem
Globalstore
#globalstore
Villman
#villman
Solentro
#solentro


Chantibic
#chantibic
Kahls
#kahls
Ako
#roligaprylar
Urtekram
#urtekram
Klockargårdens
#klockargardens
Valio
#valio
Oatly
#oatly
Bakat & Gott
#bakatochgott


Brigbys
#brigbys
Living & room
#livingandroom
Nivea
#nivea
Ola Lauritzon (Müsli)
#minfrukost
Japanphoto
#japanphoto
SF Anytime
#sfanytime
Lambi
#lambideluxe
Lambi
#lambigourmet
Stanpresenter
#stanpresenter




1 kommentar: