måndag 6 oktober 2014

Lilla bloggdagen - Foto, det 3

Vi fick en underbar lunch på Sundby Gård bestående av en buffé och även efterrätten var buffé. Så mycket godsaker att smaska på.


Goda mackor fick vi när vi kom dit och kaffet satt som ett smäck.


Denna underbara buffé fick vi till lunch och naturligtvis glömde jag ta foto på efterrätten. Den var så god att den smocka jag bara i mig. Men jag kan berätta att den bestod av vanlijpannacotta, kladdkaka, äpplepaj, cupcace, hallongrotta, brieost och kex samt våfflor.



Lite gott till sista passet efter lunch..

Efter lunchen gick Tolla igenom de sista viktigaste sakerna gällande foto: 

Vad gör en bild bra eller dålig?? Det är en ganska bra fundering.. Jag trodde att det låg i vart motivet var i bilden. Men nu har jag lärt mig att fokus kan vara på något bredvid och att jag har mitt motiv i en tredjedel av bilden. Ljuset är lika viktigt och att man ska stå nära det man fotar så man slipper skala av bilden och skära ner den. Ju mer man skär i bilden på datorn desto sämre blir den när man laddar upp den. 

Tolla gick även igenom lagar och vad jag har för rätt till bilderna. Det är så att jag som tar bilden äger rätten till bilden, även om den är på någon annan. Dessutom får jag fota överallt utom på privat mark, tex tunnelbanan och NK. På min blogg får jag bara publicera MINA bilder, skulle jag ta någon annans bilder och publicera utan att ha kollat med dem först kan jag bli skadeståndsskyldig och DET
kan bli dyrt.. riktigt dyrt. Det är något man inte alltid tänker på som är jätteviktigt.

Det blev sedan prisutdelning och mera mingel fram till dagen var slut. Denna dag gick alldeles för fort och jag ser redan fram emot Marlenes och Annelies nästa event.

Ni är underbara tjejer som gjort detta för oss bloggerskor och den tid ni lagt ner är ovärderlig. Tack till er och till era familjer för den tid vi fick låna er idag.

Kram

2 kommentarer:

  1. Du har tagit en hel del fina foton!
    Men hörrö! Jag saknar fortfarande ett inlägg om Virka rosa med We... Cancerfonden och utlottning av mormorsfiltar.
    Se min blogg för mer info.

    SvaraRadera