torsdag 16 oktober 2014

En egen mysdag - Fotografiska Museet.

Idag har jag haft en riktigt fin mysdag helt själv.
Först besök hos läkaren och sedan hade jag tänkt att äta lunch med en kompis, men denne kunde inte så jag beslöt mig för att ta en helt egen dag utan att stressa hem till fritids och hämta Mary direkt efter skolan.

Efter läkarbesöket gick jag till pressbyrån och köpte mig min första fototidning och sedan gick jag ner till ett litet cafe och unnade mig en latte, Vilken konstig känsla att sitta och läsa i lugn och ro utan någon som ropar mamma i kubik.

Efter den första lugna stunden åkte jag mot stan och styrde kosan mot Fotografiska Museet där de hade 4 olika utställningar. Jag har ju aldrig varit där förut och jag måste säga att jag blev väldigt tagen av vissa foton.


Anders Petersens(SWE) foton var väldigt hårda och aggresiva. Jag fick lite ont i magen av att se dom, sån misär vissa människor levde i och sunkigheten strålade liksom igenom bildena.


Joyce Tennesons (USA) utställning Light Warriors handlade om kvinnor i olika roller. Så otroligt vackra bilder och jag kände mig riktigt fridfull när jag smög omkring och lyssnade till musiken i bakgrunden. Det var en utställning som fick mig att le och må bra.

Magnus Wennmans (SWE) utställning handlade om Indien och det var även en del av ett projekt tillsammans med Hand i Hand, där de samlar in pengar i utställningen till förmån för familjer i Indien, Afghanistan, södra och östra Afrika. Fotona i utställningen är fotade i ett byprojekt i Tamil Nadu i sydöstra Indien.

Höstsalongen var 232 bilder från 52 olika fotografer som tävlat och fått bilderna antagna. Jag kan inte säga så mycket om den utställningen mer än att "It was'nt my cup of tea". Jag kände mest avsmak och lite mer respektlöshet än i de tidigare utställningarna.

Det de kallar konst på Fotografiska är ju definitivt inte konst för mig. Jag vill ha mer "fin" konst, mer arbete med skuggor och elegans.

Jag kommer definitivt ta med Mary hit någon gång i framtiden, men inte riktig än. Hon är ff  för liten.




1 kommentar:

  1. Vad lugnt det "låter", du verkar ha haft en lugn dag, underbart. Det förtjänar du verkligen.
    Du borde unna dig detta lite oftare, ensamdagar i lugn och ro.
    Puss på dig!

    SvaraRadera