måndag 14 april 2014

Första dagen på lovet och påskäggsjakt.

Idag var första dagen på påsklovet och det blev en dag med fullt ös. Marys kompis T sov över från igår och kl 8:30 skulle vi hämta E för att tillbringa dagen tillsammans. Alltså... Jag och 3 flickor i 6-års åldern...

Vi åkte ner till Nynäshamn för att gå till optikern med mig. Jag har beställt så snygga glasögon och solglasögon från Cheap Monday på Specsavers och de ville göra en synundersökning först. Något som de även gjorde var att trycktesta ögonen, det var rätt läskigt. Jag fick stirra in i en grön lampa och rätt var det var så kom en vindpuff i ögat. Detta gör de tydligen jämt vid synundersökningar för att kunna kontrollera och upptäcka ev ögonsjukdomar i tid.
Efter optikern åkte vi bort till Hoppetossa ute på trehörningen där barnen fick leka en stund och kl 11 åkte vi till Sorunda Ridklubb där dagens händelse skulle äga rum: påskäggsjakt. Vi var ett gäng förväntansfulla vuxna och barn, som betalat 20 kr/barn, och vi traskade ut i skogen där äggen låg gömda. Barnen fick 30 min på sig att hitta ägg och Mary hittade 1, T hittade 2 och E 3. Nu är flickorna så snälla att de delade lika och så fick de 2 var.
Nu visade det sig att det var en tävling med 3 priser!!! Första, andra och tredje pris, så det var inte som vi föräldrar trott att ALLA barn skulle få varsitt litet ägg som belöning. Mary, T och E blev jättebesvikna och jag vart mest arg. Hade jag vetat detta hade vi inte åkt dit, så dåligt av dem!!
Eftersom flickorna blev så ledsna bestämde jag att vi skulle åka till Charinas cafe' i Ösmo istället. Det är alltid ett säkert kort att åka dit. Flickorna vart jättenöjda och efter fikat åkte vi hem och så vart det mer lek. Studsmatta, cykling och lite tv för att varva ner. Vid dem körde jag hem E och tog en fika med A så flickorna fick leka liiiite till. Sedan vart det hem med T och sedan hem för middag.

Nu är kl 22:00 och Mary sover sött sedan några timmar. Jag tror iallafall att hennes första påsklovsdag var lyckad. Imorgon ska hon på fritids då jag har planeringsdag med jobbet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar