söndag 13 april 2014

En bit av paradiset - Lakritsfestivalen.




Lakritsfestivalen – en smak av paradiset.

 

En lördag för några veckor sedan vaknade jag sådär gott av att solen killade mig i ögonen och Mary låg bredvid och pratade sin härliga morgonjargong. Vi mös en stund och pratade lite om dagen och helgen sedan var det bara upp och göra sig iordning för dagens bravader. Jag, Mary och Marlene skulle gå på Lakritsfestivalen på globen, min första men inte min sista. Jag är ju ingen direkt lakritsälskare, men det kom att ändras denna dag.




 

Mary ändrade sig i sista minuten och ville inte gå med så jag gick med lätta steg till bilen och körde mot Tumba och Marlene. Gud, jag skulle bli barnfri och få gå på event JHurra!! 9:30 var jag framme och efter en stund åkte vi mot globen. Väl framme insåg jag att de håller på att bygga om så det var ju rena vetenskapen att hitta en plats men tack vare min käre vän så fann vi snart en. Väl parkerade så gick vi med raska steg mot globen och allt gott.



Jag hade fått min biljett av underbara Annelie så vi kunde bara gå rätt in och blev välkomnade av en Goepanda som bjöd på lakrits, det första av många smakprov.

Underbar choklad-lakritstryffel från Augusta.
Väl inne gjorde vi en snabb överblick och insåg att vi skulle gå motsols varv och smaka på så mycket som möjligt J snacka om kärringarna mot strömmen….


Vi fick smaka på allt mellan himmel och jord som innehöll lakrits, men en populär mix verkar vara choklad, chili och lakrits eller hallon, lakrit och chili. Vi fick smaka på chokladglass med chili och lakritssås från Lakrids by Johan Bülow som var fantastiskt och även på chokladtryffel med lakrits från Augusta.






 

 



 

 
 


Vi träffade Caroline och Fredrik från Hela Sverige bakar. Vilka underbara människor! Jag blev så glad att träffa dom och jag kommer definitivt träffa dom igen är jag övertygad om. Fredrik har börjat blogga för Land och

 


Caroline signerar en kokbok till Mary, så nu får damen lära sig laga mat. :-)




Både Caroline och Fredrik har gjort intryck på min dotter Mary och hon älskar Hela Sverige bakar. När de var med såg hon hela säsongen. Mary blev jätteglad över den signerade boken och ville börja baka direkt. :-)

 
 


 
Efter några timmar var det dags säga tack och adjö till festivalen för denna gången, men nästa år kommer jag definitivt gå. Magen stog i fyra hörn och någon lunch var det definitivt inte tal om. Det var bara att åka hem till marlene och päsa i soffan en stund till en kopp hallon-lakrits (!) te.


Hepp, så var det dags att ladda för hemgång och nästa bravad: Tonys kalas. JMen det är ett annat inlägg……

Trasselmaja

 

1 kommentar:

  1. Vad fin du var på bilden!
    Du är nog den enda människan i hela världen som har en mage som "står i fyra hörn" :D
    Det är helt underbart att läsa din blogg! <3

    SvaraRadera