torsdag 6 mars 2014

Underbara semester och shopping..

Så underbart det är med semester!! Sova länge, vara ute i skogen och bara njuta och lugn & ro... eller inte..
Jag jobbade som vanligt i måndags, alltså till kl 21 och sedan bar det hem och snabbduscha och ta en fika innan avfärd. Bilen rullade kl 22 och så var det raka rör mot Kalix-Nyborg och underbara Anna-Leena och hennes gosiga familj. Det var en seeeg biltur och framåt 10-tiden dagen efter var vi framme. GUD SÅ SKÖNT!!
På tisdagen var vi hemma och tog det lugnt, det var en ganska skön dag. Det är något som jag älskar här uppe, jag har inga krav på mig att jag måste vara på ett speciellt sätt eller ha speciella kläder. Det är ganska kravlöst och jag kan bara vara mig själv och fisa omkring i slitochsläng-kläder. :-)

På onsdagen var vi påHandplockat, som underbara Anette med bloggen Lantlif äger och även Buketten fick sig ett litet besök där jag naturligtvis shoppade lite.


Mina fynd från Handplockat och Buketten.



På eftermiddagen efter all go shopping åkte vi hem igen och lämnade av allt.

Då hade My börjat baka brytbröd. Så enkelt bröd att baka och
gud så gott det blev till middagen. Det lär hon få göra fler gånger.



Efter brödbaket åkte vi till Emilbacken i Ytterbyn där vi åkte åkmadrass och knäbräda. Jag tjöt lika mycket som ungarna och hade lika roligt som dom. Anna-Leena fick sig också ett och annat gott skratt.. Jag hördes nog över hela Ytterbyn.


Vi var dock tvungna att avbryta leken för som den Waranätare jag är måste jag nu ta mitt sista prov för att kunna börja använda Coagu-checken. Min egna lilla makapär för att kunna slippa gå till vårdcentralen 1gång i månaden för att få mitt PK-värde. Nu kan jag plättlätt ta ett stick i fingret och vips.. 20 sekunder senare har jag mitt aktuella värde :-) Suveränt.
Jag och Anna-Leena fick åka till Kalix Hälsocentral och det tog en evighet innan jag fick komma in, hade en bokad tid men det tog ytterligare en kvart innan det var min tur. Aj, aj.. blodprover är inte roliga att ta....
Mitt värde var ialla fall perfekt så nu är det bara att köra på. HURRA!!!


Idag, torsdag, har vi varit i Luleå på Teknikens Hus och upptäckt massa bra tekniker. Ungarna har gjort eget papper och fått lära sig om vindkraft samt vattenkraft. Här i Norrbotten är ju LKAB en stor arbetsgivare så naturligtvis var det mycket gruvutställningar och gruvmaskiner att titta på. Det tyckte nog grabbarna var roligast att se. 

Vi fick en Mary serverad på fat, en sk huvudrätt... (upp till höger) och de fick stå i en stark vindtrumma och sjunga Fångad av en stormvind (nere till vänster) men det bästa var nog skotern de fick sitta på (nere till höger). Den provades många gånger av alla tre..
Mary, My och Oliver upptäcker på sitt egna sätt.
Som avslutning fick vi se en film i Planetarium: "Zulapatrullens äventyr i tiden" som handlade om att man inte ska skräpa ner vår planet. Bra för barnen men vi vuxna vart nog lite trötta i nacken då man fick sitta och titta upp i globtaket i 24 minuter.

Efter Teknikens Hus åkte vi till Storhedens köpcentrum och gick på HM där ungarna fick köpa lite kläder. Mary investerade i ett par fina tights och en jättefin tröja med hästar på.. vad annars????

Så nu sitter jag här på golvet i Anna-Leenas och Hasses vardagsrum och njuter av lugn och ro.. Mary sover som en gris och det är så lugnt....

Imorgon blir det nog ett besök till på Handplockat.. det finns alltid nya fynd att göra...

Natti och suss gott... <3

1 kommentar: